Friday, May 15, 2009

hari guru.

Selamat hari guru kepada semua guru di Malaysia. yang masih bertugas dan dan bersara. Hari ini mengimbau semula kira-kira 20 tahun yang silam. ketika itu bertugas di smk Dato' Sagor Langkap. Di sekolah ini terdapat beberapa kumpulan pelajar yang mengenali gang atau kumpulan mereka dengan cara-cara yang tertentu. Contohnya memijak tumit kasut semasa berjalan.
Pukul 12.00 tengahari saya ke tempat parking kereta untuk mengambil sesuatu. sebelum sampai kekereta seorang pelajar lalu. dia memijak tumit kasutnya. saya memerhatikannya. dia lalu dan tidak mengindahkan saya. saya memanggilnya. dia datang dan melihat saya selamba sahaja. saya terus menampar pelajar ini. beliau diam sahaja. seterusnya saya bertanya mengapa kamu memakai kasut memijak tumitnya. kamu juga sebahagian daripada kumpulan-kumpulan yang terdapat di sekolah ini. dia dengan muram menyatakan kasutnya sempit. tidak dapat dipakai jika tidak dipijak tumitnya. saya termenung sejenak. mengapa tidak membeli kasut baru. dia menjawab tidak ada duit. ayah kamu kerja apa? ayahnya telah meninggal dunia. emaknya bekerja dikebun cina sebagai buruh. mempunyai ramai adik-beradik. Saya terpegun. Saya menyesal. saya sangkakan pelajar ini seperti pelajar lain yang bergang. akhirnya saya mengajak pelajar ini menaiki kereta saya ke kedai.
selamat hari guru. Terima kasih cikgu. cikgu juga manusia biasa yang boleh membuat kesilapan.

1 comment:

  1. selamat hari guru! You are always my favourite teacher.

    ReplyDelete