Sunday, May 31, 2009

chin peng

Orang malaysia ini memang suka bersembang dan memikir benda yang tidak perlu difikirkan. Si Chin Peng ni tak perlu difikirkan kerana biarkanlah dia. Jangan tulis dan sebutkan lagi. Jika diungkitkan pun tidak ada apa yang kita dapat. Pergi jahanam dia.

Ini sebuah cerita yang perlu difikirkan. Pada suatu hari orang Kampung Batu Berangkai, Kampar membuat rombongan ke Tanjung Rambutan. mereka bertujuan untuk melawat orang gila di rumah sakit ini. Sampai sahaja di pintu masuk hospital ini, bas diberhentikan. Ketua rombongan Encik Koyen pun turun. Pergi berjumpa pengawal dengan menunjukkan surat kebenaran melawat. Pengawal akur dan membuka pintu. Bas dihidupkan injinnya. Mula nak bergerak. Semua yang ada dalam bas sangat teruja hendak melihat susana di hospital ini. Tiba-tiba pengawal pintu menutup pintu semula. Cik Yam, En Nordin sangat marah. Tadi kata boleh masuk. Semua orang terdiam. Pemandu bas memberhentikan injinnya semula. Semua yang di dalam bas gelisah. Wan Nin, Kak Gayah dan Kak Salmah turun. cuaca sangat panas. Semua orang turun dari bas.

Tiba-tiba kelihatan seorang pesakit berlari. Dikejar oleh pegawai dan jururawat. Dia berlari dan terus memanjat tiang bendera. Terus kepuncak tiang bendera tersebut. Ahli rombongan semua menyaksikannya dengan penuh rasa ingin tahu. Pegawai DNA, jururawat, memekik menyuruh pesakit itu turun. Pesakit tersebut terus memaut tiang bendera. Seorang pembantu perubatan berkata bahawa pesakit ini pekak, bisu, buta dan gila. Semua pegawai tadi terdiam. Mereka mati akal untuk menyuruhnya turun. Peserta rombongan ternganga. Macam mana nak buat. Hendak dipanggil tidak dengar. Hendak digamit pesakit ini buta. Ini perkara yang rumit.

Jam berbunyi pukul 12.00 tengahari. Semua pesakit beratur untuk mendapatkan makan tengahari. Pegawai dan jururawat yang memerhatikan pesakit tadi bertugas semula. Ada dua orang attendent sahaja yang menunggunya. Tiba-tiba pesakit tadi meluncur turun. Berlari terus ke dalam wad. Terus baring.

Peserta rombongan dibenarkan masuk ke hospital itu. Peserta rombongan masing-masing bertanya mengapa dia turun. Mengapa dia naik. Mengapa dia buat begitu. Semua peserta rumbungan berfikir. Dan terus berfikir. Macam-macam jawapan diberikan.

En. Yunus mengatkan dia letih.
Pak din mengatkan dia (pesakit) itu nak makan.
Kak Didah kata pesakit itu tak tau nak buat apa.
Dan banyak lagi jawapan diberikan.
Mereka terus berfikir.

Jawapanya diberikan oleh seorang guru.
Buat apa nak fikir. Hal orang gila pun orang nak fikir. Inilah tabiat orang Malaysia semua nak difikirkan. Sampaikan hal orang gilapun nak difikirkan. Baik kita fikirkan bagaimana nak memajukan Kampung Batu Berangkai.

No comments:

Post a Comment