Sunday, May 24, 2009

program realiti tv.

kebelakangan ini sangat banyak program realiti tv di semua saluran tv. contohnya akademi fantasia dan yang lain lagi. jika disenaraikan pastinya lebih daripada jari tangan. maka berlumbalah anak-anak bangsa menyertainya. ibu dan ayah serta keluarga akan menyokongnya dan memberikan galakkan. tidak kira perempuan atau lelaki para peserta yang memasukinya akan bersungguh -sungguh untuk memenagi program tersebut. Di hujung rancangan pemenang atau johan akan diberikan pelbagai kemudahan dan wang. syabas.
Terfikirkah kita. berapa masa yang dibuangkan untuk tujuan tersebut. berapa tenaga dan wang yang dilaburkan untuk tujuan tersebut. program ini juga membabitkan penonton di rumah. tentunya bangsa kita juga. kita menghabiskan wang, elekterik, masa, tenaga dan terpaku di tv. Para peserta pula berpakain tidak senonoh, pergaulan yang tidak mengikut landasan islam, tidak tentu waktu sembahyang. bangsa juga rugi kerana semua ini melupakan akademik dan agama. dewasa ini menjadi satu kemegahan menjadi johan dalam program realiti tv. menjadi penghibur utama. orang lain berusaha untuk maju dalam akademik, R&D, dalam ekonomi dan ketamadunan. kita terkinja-kinja dalam program tv.
Sekolah tidak mengajar kita begitu. kenapa kita begitu?. kita hendakkan glamer dan terkenal. Hendak dapatkan kemewahan secara senang. Saintis bertahun-tahun untuk mencipta sesuatu. penyanyi hanya sedikit masa sahja. tidak perlu belajar tinggi. hubaya-hubaya bangsa ku.

No comments:

Post a Comment