Tuesday, June 2, 2009

kawan,sahabat,teman,rakan,taulan

Dalam hidup ini kita bertemu dan berjumpa pelbagai orang. Ada yang menjadi kenalan, kawan, rakan, sahabat dan pelbagai sebutan. Mungkin kita berbaik, sangat baik, jelikit dan pelbagai sebutan. Apapun yang di perkatakan kita mempunyai ramai kenalan. Kenalan ini akan berubah menjadi sahabat, rakan dan yang lain. Ini mengikut tahap hubungan kita. Hubungan itu pula bertindak dua hala. Mungkin kita sangkakan dia sahabat. dia menjadikan kita rakan sahaja.
kawan bersama kita senang dan susah. Sahabat bersama kita senang, susah dan bersimpati dan sedia membantu serta menolong. Teman sekadar menegur sapa dan berkenalan. Rakan seperti kita di dalam kelas. Rakan sekelas. Taulan mempunyai sedikit hubungan. Kenalan pula hanya berkenalan.
Tidak ramai yang menjadi shabat. Yang ramai hanayalah menjadi rakan. Arwah ayah saya mengatakan ramai kawan ketawa tetapi tidak ramai kawan menangis. Kata keramat itu memang berlaku dan sentiasa berlaku. Ramai kawan yang bersama kita tetapi tidak ramai yang sama menangis. Mungkin itu lumrah alam.
Dalam dunia politik. Hari ini kawan esok mungkin musuh dan lusanya teman dan kahirnya taulan. Masa ketawa dalam politik semua menjadi kawan. Semua menyatakan sahabat. Jika kita hendak tahu setakat mana hubungan itu, masa kita menangis. Di mana mereka. Kita sahaja yan menangis. Yang kita sangkakan dahulu rakan rupanya sahabat. Itulah dunia politik.
Dunia poliitik. Dunia yang penuh dengan pelbagai seni. Seni berkawan dan seni bermusuh. Akhir kata selamat bersidang sahabat, kawan, teman, rakan dan taulan. Tidak apa kawan, roda sentiasa berpusing. tq.

No comments:

Post a Comment