Saturday, June 20, 2009

perjuangan.

Saya begitu tertarik dengan kerajaan perpaduan yang sekarang ini diwar-warkan oleh ramai orang. yang menariknya kerajaan ini akan membabitkan dua petubuhan siasah Melayu yang terbesar di negara ini. Didoakan semoga berjaya Insya
allah.
Sejarah telah membuktikan perpaduan orang Melayu menjadikan negara ini sangat aman, stabil dan melimpahkan rezeki kepada semua bangsa dan etnik di Malaysia. Perpaduan orang Melayu membantutkan penubuhan Malayan Union. Melonjakkan orang Melayu selepas May 13.
Banyak lagi yang tidak dpat dicatatkan di sini. Mari kita sorot pergaduhan pembesar Melayu di Perak seketika dahulu. Puak Hai San telah menyokong sebelah dan Ghee Heng menyokong sebelah puak. Kemenangan sebelah pihak pembesar Perak menyebabkan keuntungan kepada bukan satu puak tetapi kepada orang Cina di Perak ketika itu. Orang Melayu rugi kerana telah memberikan hak kepada puak cina ini semasa perjanjian. Semasa menuntut kemerdekaan orang Melayu dengan rela telah memberikan kerakyataan kepada mereka. Tidak cukup itu kita rela memberikan kemewahan dan persamaan kepada mereka. Kita orang Melayu terus tinggal di kampung. Mutahir ini kita berikan pula biasiswa keluar negara kepada mereka. Apa yang kita tinggal. Kita terus beralah dan memberi untuk keamanan dan keharmonian. Apa yang kita ada.
Orang Melayu terus berpecah. Daripada UMNO tertubuhnya PAS dan pecahan parti lain yang telah pupus. Melayu berpecah lagi dengan adanya PKR. Ada juga orang Melayu dalam PPP, Gerakan dan DAP. Kita berbangga kut kerana kita ada di semua tempat. Kita tidak mengira apakah yang ada dan perjuangan yang dilakukan oleh parti-parti tersebut.
Dewasa ini telah ada ura-ura untuk menubuhkan kerajan perpaduan, orang Melayu patut bertindak proaktif untuk merealisasikan kerajaan ini. Tidak kira orang UMNO, Pas, PPP, dan NGO serta kumpulan Tablik dan orang kita yang buat tidak peduli dengan politik bersatu untuk mendesak agar perancangan ini dinobatkan. Ambil tulisan minda Dr. Maza ..iaitu ajarannya bukan kepada kepentingandiri, parti atau apa sahja, serta menyatakan kita dalam kalangan kaum muslimin. Maka muslim atau Islam itulah identiti kita merentasi segala identiti dan ideologi...
Orang UMNO dan Pas marilah kita bersatu untuk membentuk kerajaan perpaduan. Jika kita bersatu tentunya kepentingan bangsa kita terjaga dan kita dapat menjaga kepentingan rakyat Malaysia yang lain. Hanya dengan perpaduan ini sahaja kita akan berjaya. pastinya banyak ranjau dan onak untuk membentuk kerajaan ini. Kita berpandukan Quraan dan Sunnah dan berkiblat yang sam, berbaju yang sama. bahasa yang sama, makanan yang sama dan citaraasa yang sama. Mengapa kita tidak boleh bersama. Pihak UMNO perlu berendah hati dan berhemah. PAS pula buangkan rasa tinggi diri dan kembali kepada perjuangan. InsayAllah kita akan berjaya.
Ayuh kita bersatu sebelum kita menjadi Plastin dan Labnon. AllahHuakbar.

1 comment: